Blogger Backgrounds

Advertisement

Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Thursday 3 May 2012

Oh My English :)

"Teacher, can you chop my letter?"

Ama, insan yang dilahirkan dengan Bahasa Melayu sebagai mother tongue.. bukan English, Arabic etc.
Ama teringat masa first day lapor diri kat Nirwana College.. dengan environment majoriti non-Malay staffs and students, Ama di"paksa" berbahasa inggeris.. Bila engkau memaksa, daku terpaksa..yang tak boleh pun jadi boleh.. Ama bukan tak boleh speaks in English, tapi Ama akui lebih selesa menggunakan bahasa ibunda..

Ama dibesarkan di sebuah kawasan perlancongan agro di Jerantut, Tekam Plantation Resort..dan ada sebuah pusat penyelidikan agro yang dinamakan Tun Razak Research Center. Kalau tanya masyarakat sekitar, confirm diorang tak tahu nama sebenar tempat ni.. tapi cuba sebut "ri-seh" atau "ri-ses", dengan sepantas kilat diorang bagi direction.. Hehe.. dari perkataan English "Research", tak tahu macam mane boleh jadi "ri-seh"(mungkin pengaruh loghat Pahang).. perkataan "ri-ses" pulak lazimnya disebut oleh individu yang ala2 educated.. Haha.. serius kelakar..

Masa Ama di UKM, study master by "research", Ama takde masalah menyebut perkataan "research" walaupun dari kecil, perkataan yang sama dibunyikan dengan bunyi yang berbeza.. dan sampai sekarang, bila menyebut nama tempat tu, Ama tetap setia menyebut "ri-ses" dengan bangganya.. bukan sebab Ama tak tahu English, bukan sengaja taknak pronounce dengan betul sepertimana yang diajar oleh guru kat sekolah, tapi Ama rasa sangat2 tak praktikal bila kita cuba do it correctly and at last kita still lost.. Hehe..


No comments:

Post a Comment